torsdag, mars 06, 2008

Har vært på flatskjermkurs

Jeg trodde jeg visste noe om flatskjermer, men etter 3 timer med kurs på HiFi klubben i Grimstad skjønner jeg jo at jeg ikke ante så veldig mye akkurat. Min plan før kurset var at neste TV skulle være en flatskjerm med full HD... etterhvert som du leser vil du oppdage at kurset endret min oppfatning.
Personlig var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til et kurs hos en forhandler av flatskjermer, men fant ut i løpet av kurset at informasjonen var saklig og uten spesielle baktanker om salg. Konklusjonen min fra kurset ble faktisk at jeg ikke kan få noe bedre bilde enn det jeg allerede har med min "gamle" billedrørs TV i forhold til mitt bruk i dag :) Dette er fordi signalene som sendes (enten de er analoge eller digitale) har en oppløsning som er lavere enn flatskjermenes, bildet sendes med færre linjer enn flatskjemene vil ha, og de må da "regne ut" de linjene som mangler for å få vist et helt TV-bilde, kan ikke bli så bra som på en god billedrørs tv. (kommer med flere detaljer om dette i de neste innlegg)

Hva skal du velge om du nå må ha en flatskjerm?
Det kommer an på hvor stor TV du skal ha, hva du skal bruke tv'en til, hvilket lysforhold du har i stua, hvor gode tv-signaler du har (og om du har en tv-boks fra parabol eller fiber eller noe annet, om den bruker Scart eller HDMI for å overføre bildet til din TV).
Så problemet er faktisk at det ikke finnes ett enkelt fasitsvar, men man må faktisk vurdere ganske mange ulike faktorer for å finne den skjermen man vil bli mest fornøyd med. (kommer med flere råd i senere innlegg).
Det du ikke skal se for mye på er alle tall og begreper som florerer i flat-tv annonser.
Har du valget mellom en Samsung og en Sony kan du ikke sammenligne deres kontrast fordi de har målt dette på totalt forskjellige måter. Slik informasjon kan du faktisk bare ha nytte av om du lurer på to ulike modeller fra samme fabrikant. Responstid på LCD tror noen er det viktigste, men det er bare for "hardcore" gamere, ikke for vanlige TV-tittere, for alle LCD skjermer er kjappere enn signalenes oppdateringer uansett.

Hva med HD-ready kontra Full-HD?
Vel, kommer veldig an på bruken og størrelsen du vil ha på skjermen, men ikke kjøp full-HD om du skal bruke skjermen til å se mest på TV - da vil du bli alvorlig skuffet over den elendige kvaliteten på bildet. Skal du stort sett bare se på Blueray filmer eller spille PlayStation 3 kan det være aktuelt å vurdere full HD tv, men ikke forvent at alle Blueray filmer som er på markedet i dag er filmet i HD kvalitet! Mange er bare "trikset til" i et studio, og vil ikke gi deg den ekstreme opplevelsen det faktisk er å se bilder i full HD på en stor full HD skjerm.
De relativt få og dyre kanalene som i dag tilbys i HD sender signaler som er tilpasset skjermer som er HD-ready - ikke i full HD. HD-ready gir også mindre dårlige bilder fra alle de TV-kanalene som ikke sender i HD.

En kollega sa noe lurt i dag: "det er jo enklere å kjøpe bil enn å kjøpe flatskjerm" - og han har mye rett i det, men den økonomiske konsekvensen ved å kjøpe feil flatskjerm er nok noe lavere :)

Jeg har mye informasjon oppe i hodet, men kan ikke få til å legge ut alt sammen her i bloggen... du får heller ta kontakt med meg om du må ha et konkret råd som gjelder for deg. Så får jeg heller porsjonere ut informasjonen i litt flere innlegg...

Lykke til, og kan du beholde din "gamle" billedrørs tv en stund til er nok det løsningen som vil gi deg best bilde i overskuelig fremtid (ca 10-15 år) - Riks TV påstår jo at de kan starte å sende HD allerede i 2010 når det analoge har slukket over hele landet og flere frekvenser blir ledige - men det er noe helt annet om kanalene ønsker å ta seg råd til å lage og sende sine sendinger i HD. Spørs om ikke de ledige frekvensene i første omgang heller blir brukt til å utvide kanaltilbudet for at Riks-TV skal kunne hevde seg i konkurransen på markedet.

Ingen kommentarer: