onsdag, april 21, 2010

Hva er en prisgaranti?

Jeg tror mange tenker som så: "oi, de garanterer at de har lavest priser! Da har de sikkert fulgt nøye med i markedet, og satt prisen lavere enn alle andre - HER ER DET NOK TRYGT Å HANDLE!"

Hallo! Det er HELT feil! Her er butikkens tanker:
"La oss sette på en prisgaranti, så kan de få kundene som faktisk gidder sjekke priser rundt omkring få varene like billig hos oss, mens alle de andre tjener vi da bedre på :)"
Det finnes en mulig tanke til:
"Vi må sette på en prisgaranti, så folk tør å handle hos oss"
Så en prisgaranti betyr altså: SJEKK PRISER andre steder!!! Det gidder ikke alle butikkene gjøre.

Her et lite eksempel på dette - fikk en e-post med tilbud på dagslinser i dag, og sjekket dermed prisene på de dagslinsene jeg bruker: Focus Dailies (helt vanlige). Alle priser funnet 21/4-2010.

Prisene på en pakke med 90 linser varierte fra kr 359 til kr 293 - kanskje ikke så mye i forskjell, men vi tar gladelig omveier for å spare en femtilapp på en tank bensin... besparelsen her er ca kr 530 på et års forbruk. Så er det også litt forskjell på fraktkostnader, men det har jeg ikke tatt hensyn til i min pris-sammenligning.
Jeg vil nok tro at nettbutikkene kommer godt ut i forhold til optikeren, men det er jo fordi optikeren gjerne har dyrere lokaler du som kunde/linsekjøper må betale for.

Var det butikkene med prisgaranti som var billigst?
Ja og Nei, bare en med prisgaranti var billigst...
Har sakset litt ulike priser og prisgarantier og samlet det i dette bildet:

Her er nettbutikkene jeg sjekket - tips meg gjerne om noen er billigere enn mine testvinnere: YourLenses og Shopping4net
De dyreste kommer først:

Lenson.no - kr 359
NordicLenses.com - kr 359
Netlens.no - kr 357 (men de selger bare 30 pk - noe som ofte blir litt dyrere)
Lensway.no - kr 355 (har prisgaranti)
Lensit.no - kr 349 (men her har de multikjøptilbud om du kjøper 4 esker: kr 319 og fri frakt) (har prisgaranti)
YourLenses.no - kr 293 (har prisgaranti)
Shopping4net.com - kr 293 (+ kr 200 i gavekort til å handle andre varer for - ikke linser)

Shopping4net har mange nyttige varer, så gavekortet er ganske kjekt (jeg trenger for eksempel mer blekk til skriveren).

Vet du om noen som er billigere enn Shopping4net så gi meg gjerne beskjed på hvl@hvl.no :)

Ingen kommentarer: