lørdag, mai 30, 2009

Kan VG ta feil?

Jeg tror VG sine biltestere kan ta grundig feil når de hevder at Saab 9-3X er bilen som skal redde Saab. Bilen er helt sikkert fin og bra, og passer for oss i skandinavia, men den har for hard konkurranse fra Audi A4 Allroad.
Jeg har selv en Saab 9-5 og liker den svært godt, men om jeg kunne valgt mellom Audi og Saab fordi prisen var den samme er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt Audi.
Smaken er jo som kjent som baken, delt, men jeg tror nok at Audi sin ekstreme interiørkvalitet, moderne følelse og forbedrede fjeringskomfort vil få Saab 9-3X til å føles gammel og traust selv om den er splitter ny. Dersom bilkjøperen i tillegg har fulgt med i media vil usikkerheten rundt Saab og deres evne til å overleve finanskrisen også spille en viktig rolle for valg av bil.
Alle som elsker Saab må løpe og kjøpe, og støtte sitt kjære merke, men menigmann vil neppe foreta det samme valget når Audi A4 Allroad har samme pris, og har diesel som et alternativ for sin firehjulstrekker.

7 kommentarer:

Bada Bing sa...

Har du prøvd 9-3x'n selv? Siden du skriver:
"..jeg tror nok at Audi sin ekstreme interiørkvalitet, moderne følelse og forbedrede fjeringskomfort vil få Saab 9-3X til å føles gammel og traust selv om den er splitter ny."

Hvilke 9-5 er det du har siden du hevder det i 9-3x'en er gammelt og traust?

Audi er gode kjøremaskiner, men ikke noe mindre feil på disse enn andre bilder i premium-segmentet, samt priser (både kjøp, service og deler som ikke ligner grisen). Kan gjerne kjøre audi, men vil ikke eie det ihvertfall..

Er nå på min 3. Saab (900, 9-3 og nå en 9-5), har dog kjørt mye Audi (og VW..), og en ting er ihvertfall sikkert, ALDRI VAG på meg, skulle SAAB gå under, så måtte isåfall alternativet bli BMW..

Anonym sa...

Jeg skjønner ikke hvorfor noen kjører noe annet enn Skoda?!

Billigere, bedre kvalitet, det beste fra VAG i motorer, ser ikke no dårligere ut, en drøm å kjøre og eie, svært få feil osv osv osv !!

Hører alle mine kompiser med Audi`er BMW`er, Saab`er, Volvo`er klager over feil og problemer nesten hele tiden - dyre/dårlige verksteder..

Vet ikke hvordan Skoda er når det gjelder verksteder dog, FORDI det har aldri vært behov for nettopp det, HEHE!!

Jeg kjører fra ALLE mine kompiser i min trimma Octavia turbo, og jeg NYTER det =D))

Hans Vidar Levinsen sa...

Hei Bada Bing.
Jeg har prøvekjørt en del 9-3, og ut fra bilder av 9-3X kan jeg se at det ikke er snakk om noen interiørmessig revolusjon akkurat (gammelt og traust er selvsagt for å sette det litt på spissen, men går man fra Audi til Saab, føles det som man går noen år bakover i tid).
Har også kjørt en del Audi, og det interiøret ligger en del hakk over Saab (har også eid Audi og har nå Saab, og har opplevd forskjellene).
Tror ikke jeg har påstått at Audi har færre feil, eller lavere delepriser? Personlig er ikke det kriterier når jeg velger bil, her går det mer på følelser enn ren økonomi.
Hovedpoenget mitt var vel at en person som kan velge mellom den nye Audi A4 Allroad og Saab 9-3X etter all sannsynlighet vil ende opp med en Audi (MYE på grunn av usikkerheten rundt Saab).
Mulig VG har rett og jeg feil, men det tviler jeg på...

Hans Vidar Levinsen sa...

Hei Anonym!
Skoda er genialt for alle som ikke forbinder noe med merket fra litt lenger tilbake i tid. Som du ser over her baserer jeg mye på følelser, og mine følelser for skodamerket er dessverre noe skadet fra mine unge dager.
Skoda banker VW på driftssikkerhet og byggekvalitet (har også eid VW Passat, og vet at VW ikke var konger på det området).
Når det gjelder støydemping har Skoda en liten vei å gå fortsatt, men for all del - kongebilder fra den fabrikken! (selv om mine følelser ødelegger for fornuften)

Kos deg med din trimma Octavia!
Nå skrev jo ikke jeg at Audi er verdens beste bil, men om valget sto mellom Saab 9-3X eller Audi A4 Allroad, så tror jeg flere ville velge Audien (og at 9-3X dermed ikke blir redningen for Saab som VG's reporter påstår) Nye eiere og ny 9-5 derimot kan gjøre vei i vellinga for Saab :) (men det er vel ikke du som Skoda eier spesielt interessert i) :)

Rune sa...

Saab scorer konsekvent bra på sikkerhet. Audi ser ut til fortsatt å ha en nokså middels karakter hos http://folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen/1.57838

Audi har skjerpet seg, men Saab har siste generasjon Haldex firehjulstrekk (http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction hevder at Audi S3 kommer med sin utgave av XWD i år, komplett med eLSD) og det er nå engang sånn at Saab har litt mer sjel enn Audi.

BTW: Hva er viktigst? Skinninteriør, eller et instrumentpanel som er lett å betjene? Night panel eller fine knotter? (jeg liker nå en gang Saab sine knotter jeg da, men...)

Jeg ville ikke engang vurdere tanken på å legge ut på langtur uten night panel. Det blir omtrent som å ha en co-pilot.

Hans Vidar Levinsen sa...

Heisann Bikedude!
Her kommer endelig et viktig argument for å prioritere Saab - nemlig sikkerhet. Folksam sine undersøkelser bygger jo på virkelige ulykker (og er sånn sett i STERK kontrast til Euro NCAP der en knøttliten minibil kan få 5 stjerner).

Jeg kjører ikke så ofte når det er mørkt, og klarer meg fint uten night panel, men er jo en del slike smågeniale løsninger i Saab, det har du rett i.

Tror Saab sitt hovedproblem om dagen er om de overlever eller ikke... den usikkerheten gjør nok at mange sitter på gjerdet... og det spørs om sterkt synkende bilsalg hjelper Saab til å bli solgt... Spennende! Saab er definitivt en bil som fortjener å overleve!

Anonym sa...

Saab vil overleve med ny drive fra Bård Eke & Co, med insirerende nytt design:

Saab 9-3 har tross alt et sporty image:
Saab 9-3 drifting
http://www.youtube.com/watch?v=H1CJYDD5-t8

Stunt drivers very cool saab team!!!
http://www.youtube.com/watch?v=phm4IVv6rAE

SAAB 9-3 STCC RACING CAR
http://www.youtube.com/watch?v=inbW3yBRNp4

Saab 9-3 er også en sikker bil:
Se Crash Test 2003 - 2009 Saab 9-3 (Frontal Offset Test) IIHS
http://www.youtube.com/watch?v=l2Q0Yam9X7o

Crash Test Award: 2007 Saab 9-3
http://www.youtube.com/watch?v=U6cIxvM7GPc

og robust:
Crash Test: 2007 Saab 9-3
http://www.youtube.com/watch?v=yJMIdMZkGR8